A 2020. november 30-án kelt rektori intézkedés alapján a Kormány által 2020. november 4-én kihirdetett járványügyi veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések nyomán előreláthatóan a 2020/2021. tanév I. félév vizsgaidőszakában a digitális (távolléti) vizsgáztatásra kell felkészülnünk. A rektori intézkedés elrendelte, hogy a 2020/2021. tanév I. félévében 2020. december 1. napjától 2020. december 30. napjáig a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat, valamint az Egyetemi Doktori és Habilitációs Szabályzat hatálya alá tartozó képzéseken az ismeretek ellenőrzését a két szabályzatban meghatározott, a távolléti vizsgáztatás és záróvizsgáztatás szabályainak megfelelően kell lebonyolítani. A távolléti vizsgáztatás és záróvizsgáztatás szabályainak a 2020/2021. tanév I. félév teljes vizsgaidőszakában történő kötelező alkalmazásáról a Szenátus fog dönteni.
Az NKE Járványügyi Operatív Törzs a 2020/2021. tanév I. félév vizsgaidőszakának a távolléti (online) vizsgáztatás és záróvizsgáztatás szabályaira az alábbi útmutatót bocsájtja ki. Az útmutató megfelelő alkalmazása biztosítja az egységes és biztonságos rendet a távolléti vizsgák lebonyolításában.
1. Távolléti vizsgáztatás BA szak/MA szak/osztatlan MA/szakirányú továbbképzés esetén
1.1. A távolléti vizsgáztatás általános szabályai
A 2020/2021. tanév I. félév vizsgaidőszakában a távolléti vizsgáztatás alábbi két típusa alkalmazható:
- online szóbeli vizsga,
- otthoni munkával készített írásbeli vizsga.
A tantervben meghatározott vizsgaformán (kollokvium, beszámoló, alapvizsga) belül a távolléti vizsgáztatás típusáról a tantárgyfelelős dönt. A vizsga és az ismétlővizsga eltérő típusú is lehet.
Jelen útmutatóban nem szabályozott kérdésekben a TVSZ rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
A TVSZ 43. § (1a) bekezdés („A nem jelenléti vizsgaként megszervezett vizsga alkalmazása esetén a sikertelen vizsga javítása céljából jelenléti vizsgaalkalmat is biztosítani kell.”) nem alkalmazható.
A vizsgaadminisztrációban (vizsga meghirdetése, jelentkezés) a Neptun-rendszert a vizsgaidőszakra vonatkozó általános szabályok szerint kell alkalmazni. Jelezni kell a távolléti vizsga típusát, és kiemelten fontos a vizsga kezdő és záró időpontjának (időkeret) jelzése.
A hallgató, valamint az oktató a távolléti vizsgához történő csatlakozás és részvétel fizikai helyét szabadon választja meg.
Az oktató a távolléti vizsgához köteles
- a vizsgáztatás infokommunikációs tudását elsajátítani;
- az Egyetem által biztosított IKT eszközt célszerűen felhasználni;
- az Egyetem által ingyenesen biztosított MS Teams, illetve Moodle (Víztudományi Kar esetén: VDT) szolgáltatást használni (VPN kapcsolat nem kötelező).
A hallgató a távolléti vizsgához köteles
- az infokommunikációs tudást elsajátítani;
- az Egyetem által ingyenesen biztosított digitális kommunikációs alkalmazást használni;
- IKT eszközt biztosítani saját használatra, amennyiben az Egyetem által biztosított eszköz nem hozzáférhető;
- amennyiben nem az Egyetem által ingyenesen biztosított kommunikációs hálózatot használja, megfelelő és terhelhető internetes sávszélességet biztosítani.
Ha a hallgató a vizsganap előtt legkésőbb 3 munkanappal írásban jelzi a vizsgaszervező tanszéknek, hogy:
- saját használatú IKT eszközzel nem rendelkezik, számára a Kar/KTI a vizsga idejére az oktatási épületben történő tantermi használatra IKT eszközt biztosít;
- megfelelő és terhelhető internetes sávszélességet nem tud biztosítani, a Kar/KTI a vizsga idejére a hallgató számára az oktatási épületben történő tantermi körülményeket (több hallgató esetén távolságtartási feltételekkel) és internetes sávszélességet biztosít.
A hallgató az online szóbeli vizsga esetén a tanteremben a vizsgakommunikációhoz a számítógépre csatolt fejhallgatót használhat.
Ha technikai probléma miatt a vizsgáztató és/vagy a regisztrált hallgató(k) számára egyaránt lehetetlenné válik a vizsga szabályos lebonyolítása: a vizsga nem minősül érdemjegyszerzési kísérletnek, és eredménytelen vizsgának sem. A technikai probléma tényét a vizsgalapon rögzíteni kell és a service desk felé a vizsgáztatónak jelezni kell. A tanszéknek adminisztrálnia kell, hogy ne számítson bele a vizsgaalkalmakba.
A technikai probléma tényéről és részleteiről a hallgató nyilatkozatot küld a tanszék (vizsgáztató) elérhetőségeire és a servicedesk@uni-nke.hu címre, internetelérési hiba esetén a kapcsolat ismételt rendelkezésre állásakor.
Ha a technikai probléma az internetkapcsolat megszakadásából eredt, a vizsga időkeretében legalább egyszer meg kell kísérelni a kapcsolat helyreállítását.
A technikai problémával érintett vizsga szabályosan nem lebonyolítható részét a legkorábban alkalmas másik napon újabb vizsgakísérletre kell felajánlani.
A vizsga során vizsgalapot papír alapon nem kell előállítani, jelenléti ívet nem kell vezetni, és a kurzusfelvételi lap alkalmazására nem kerül sor. Az elektronikus úton tárolt vizsgalapokat a vizsgát követő 15 napon belül ki kell nyomtatni, és a vizsgáztatónak hitelesítenie kell.
1.2. Az online szóbeli vizsga speciális szabályai
A vizsgaidőpont meghirdetése és a jelentkezés a Neptun-rendszerben történik. A vizsga online jellegét fel kell tüntetni.
A vizsga a MS Teams videokonferencia rendszerben történik. A belépési link létrehozása az online oktatási foglalkozások gyakorlatának megfelelően (Moodle rendszerben) történik. A vizsgáztató automatikus beléptetése előadói jogosultsággal történik.
Egy vizsgaalkalommal legfeljebb 10 fő vizsgázó javasolt. Egy nap több vizsgaalkalom is hirdethető.
A vizsga lebonyolításának és a vizsgaeredmény közlésének menetét a vizsgáztató legkésőbb a vizsga megkezdéséig írásban vagy szóban ismerteti a hallgatókkal.
A vizsgázó hallgatók beléptetése manuálisan, vagy automatikusan, a szervező (vizsgáztató) döntése szerint: javasolt a manuális beléptetése 2-4 vizsgázónak, a többiek a virtuális előszobában várakoznak.
A vizsgázó hallgató kamerájának és mikrofonjának a vizsga alatt bekapcsolt állapotban, a hallgató arcát és hangját közvetítve kell működnie. A kamerának a valós hátteret (nem fiktív háttérképet) kell mutatnia.
A vizsgázó sorra kerülésekor, vizsgájának megkezdése előtt szükséges a vizsgázó személyazonosságának igazolása: a kamerába mutatott személyazonosításra alkalmas igazolvány bemutatása.
A vizsgázó hallgatón kívül legalább 1 fő hallgatót a videokonferenciába be kell engedni (illetve az utolsó vizsgázónál bent kell tartani), a már beengedett, de még nem vizsgázó hallgatók esetében kamera-mikrofon kikapcsolva, illetve közöttük a kommunikáció (pl. chat használata) nem megengedett.
Az online vizsga során fül- vagy fejhallgatót a hallgató nem használhat. Az online vizsgáról történő kép-, illetve hangrögzítés semmilyen formában nem megengedett.
A vizsgáztató az általa megadott tételből (témakörből) kérdéseket tesz fel, amelyekre a hallgató rövid gondolkodási idő után, a hagyományos vizsgák esetében biztosított külön felkészülési idő nélkül válaszol. A vizsgáztató a szóbeli vizsga teljes folyamatában méltányosan és türelemmel kezeli a felmerülő problémákat és hallgatói nehézségeket.
A vizsgázó önálló teljesítményének és segédeszköz használatának megfelelő ellenőrzése: amennyiben a vizsgáztató arra utaló körülményt észlel, hogy a vizsgázó hallgató meg nem engedett segítséget vagy segédeszközt vesz igénybe, a hallgatót figyelmezteti, illetve súlyos vagy ismételt szabályszegés esetén a vizsgát elégtelennek nyilvánítja. A vizsgáztató a szabályszegésről részletes írásbeli jegyzőkönyvet készít.
A fogyatékossággal élő – ezt az Egyetem felé a jogszabályban és az Egyetem szabályzataiban meghatározott módon korábban igazolt – hallgatók esetében, ha a szóbeli kommunikációban vagy a vizsga technikai kivitelezésben – számítógép használat vagy online felületek kezelése tekintetében – akadályozottak, egy fő, mint személyi segítő, jegyzetelő, feliratozó, jelnyelvi vagy orális tolmács jelenléte megengedett. Ebben az esetben a kamerát úgy kell beállítani, hogy a hallgató és segítője is látszódjon.
A vizsgaeredményt a vizsgáztató a hallgató vizsgájának befejezésekor azonnal közli, kivéve, ha a hallgató a más személy előtti közlést adatvédelmi okokból nem kéri. A vizsgaeredményről a Neptun-rendszeren keresztül legkésőbb a vizsgát követő napon értesül. A vizsgalap kitöltése az eredmények adminisztrációjakor történik.
1.3. Az otthoni munkával készített írásbeli vizsga
Az otthoni munkával készített írásbeli vizsga során a vizsgafeladatot a hallgató kizárólag a Moodle rendszerben (a Víztudományi Kar esetén a VDT rendszerben) kapja meg és végzi el. A vizsga a Neptunban megadott nap megadott órasávjában történik, és a megadott időpontig (legfeljebb 60 perc alatt) kell elvégezni.
A vizsga lebonyolításának és a vizsgaeredmény közlésének menetét a vizsgáztató legkésőbb a vizsga megkezdéséig írásban ismerteti a hallgatókkal (Moodle vagy Neptun-rendszeren keresztül).
A hallgató köteles a feladat önálló végrehajtására, meg nem engedett segítséget vagy segédeszközt nem vehet igénybe.
A vizsgafeladatot az írásbeli vizsga adott tantárgyi követelményeinek és gyakorlatának megfelelően kell összeállítani. A vizsgáztató törekedjen arra, hogy a vizsgafeladat és a feladat elvégzésére megadott időkeret (legfeljebb 60 perc) alkalmas legyen arra, hogy a hallgató önálló munkáját és személyes teljesítményét oly módon lehessen értékelni, hogy az kizárja más vagy mások közreműködését a vizsgafeladat megoldásában.
Amennyiben a hallgató önhibáján kívül nem tudta fogadni a feladatot vagy elküldeni az elkészített feladatot határidőn belül, úgy biztosítani kell, hogy a hallgató a legkorábban alkalmas másik napon újabb vizsgakísérletet tegyen.
Amennyiben a hallgató az otthoni munkával készített írásbeli vizsgát a megadott feltételeknek megfelelően nem teljesíti, elégtelen érdemjegyet kap.
A fogyatékossággal élő – ezt az Egyetem felé a jogszabályban és az Egyetem szabályzataiban meghatározott módon korábban igazolt – hallgatók esetében, ha a vizsga technikai kivitelezésben akadályozottak, egy fő, mint személyi segítő jelenléte megengedett.
A vizsga során vizsgalapot papír alapon nem kell előállítani, jelenléti ívet nem kell vezetni, és a kurzusfelvételi lap alkalmazására nem kerül sor. Az elektronikus úton tárolt vizsgalapokat a vizsgát követő 15 napon belül ki kell nyomtatni, és a vizsgáztatónak hitelesítenie kell.
A hallgató az érdemjegyről a Neptun-rendszeren keresztül legkésőbb a vizsgát követő harmadik munkanapon értesül. Amennyiben a hallgató az eredményhirdetés napján a vizsgamunka értékeléséről információkérést küld a vizsgáztatónak, őt az értékelt vizsgamunkáról a vizsgáztató két napon belül tájékoztatja.
2. Távolléti záróvizsga
A záróvizsgára a TVSZ és az adott tanterv rendelkezéseit azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a vizsga az online szóbeli vizsga szabályai (1.1.-1.2.) szerint kerül lebonyolításra.
A záróvizsga videokonferencia technikai vezetésére a dékán/tanszékvezető IKT felkészültséggel rendelkező záróvizsga bizottsági (ZVB) titkárt jelöl ki. A ZVB titkárának technikai feladatai:
- a ZVB online szóbeli vizsga technikai és felhasználói információit, valamint a záróvizsga menetét írásban közvetíti a ZVB tagjai és a hallgatók felé,
- létrehozza a belépési linket és azt írásban közvetíti a ZVB tagjai és a hallgatók felé,
- a ZVB tagjaival próbaüzemet tart,
- a záróvizsga videokonferencia technikai szervezője és előadói jogosultja, kezeli a beléptetőrendszert és a technikai funkciókat,
- támogatja a ZVB munkáját.
A záróvizsgabizottsági tagok adminisztrációs és aláírási feladatainak kezeléséről a dékán rendelkezik.
3. A szakdolgozat/diplomamunka védése
A 2. pontban foglalt rendelkezések szerint. Amennyiben a hallgató számára prezentáció (ppt) bemutatása megengedett, a bizottság titkára a prezentáció idejére előadói jogosultságot ad a hallgatónak.
4. Doktori iskolák távolléti vizsgarendje
Az 1) -2) pont rendelkezéseit megfelelően kell alkalmazni.
5. Technikai segítség
Az online oktatás során kialakított kari és központi szintű technikai segítségnyújtási vonalak működnek munkaidőben.
Budapest, 2020. december 2.
NKE Járványügyi Operatív Törzs