Ugrás a tartalomhoz

LUDOVIKA DIGITÁLIS OKTATÁS

A 2020/2021. tanév I. félévének digitális vizsgáztatási rendjével kapcsolatos útmutató

A 2020. november 30-án kelt rektori intézkedés alapján a Kormány által 2020. november 4-én kihirdetett járványügyi veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések nyomán előreláthatóan a 2020/2021. tanév I. félév vizsgaidőszakában a digitális (távolléti) vizsgáztatásra kell felkészülnünk. A rektori intézkedés elrendelte, hogy a 2020/2021. tanév I. félévében 2020. december 1. napjától 2020. december 30. napjáig a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat, valamint az Egyetemi Doktori és Habilitációs Szabályzat hatálya alá tartozó képzéseken az ismeretek ellenőrzését a két szabályzatban meghatározott, a távolléti vizsgáztatás és záróvizsgáztatás szabályainak megfelelően kell lebonyolítani. A távolléti vizsgáztatás és záróvizsgáztatás szabályainak a 2020/2021. tanév I. félév teljes vizsgaidőszakában történő kötelező alkalmazásáról a Szenátus fog dönteni.

Az NKE Járványügyi Operatív Törzs a 2020/2021. tanév I. félév vizsgaidőszakának a távolléti (online) vizsgáztatás és záróvizsgáztatás szabályaira az alábbi útmutatót bocsájtja ki. Az útmutató megfelelő alkalmazása biztosítja az egységes és biztonságos rendet a távolléti vizsgák lebonyolításában.

1. Távolléti vizsgáztatás BA szak/MA szak/osztatlan MA/szakirányú továbbképzés esetén

1.1. A távolléti vizsgáztatás általános szabályai

A 2020/2021. tanév I. félév vizsgaidőszakában a távolléti vizsgáztatás alábbi két típusa alkalmazható:

  1. online szóbeli vizsga,
  2. otthoni munkával készített írásbeli vizsga.

A tantervben meghatározott vizsgaformán (kollokvium, beszámoló, alapvizsga) belül a távolléti vizsgáztatás típusáról a tantárgyfelelős dönt. A vizsga és az ismétlővizsga eltérő típusú is lehet.

Jelen útmutatóban nem szabályozott kérdésekben a TVSZ rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

A TVSZ 43. § (1a) bekezdés („A nem jelenléti vizsgaként megszervezett vizsga alkalmazása esetén a sikertelen vizsga javítása céljából jelenléti vizsgaalkalmat is biztosítani kell.”) nem alkalmazható.

A vizsgaadminisztrációban (vizsga meghirdetése, jelentkezés)  a Neptun-rendszert a vizsgaidőszakra vonatkozó általános szabályok szerint kell alkalmazni. Jelezni kell a távolléti vizsga típusát, és kiemelten fontos a vizsga kezdő és záró időpontjának (időkeret) jelzése.

A hallgató, valamint az oktató a távolléti vizsgához történő csatlakozás és részvétel fizikai helyét szabadon választja meg.

Az oktató a távolléti vizsgához köteles

  1. a vizsgáztatás infokommunikációs tudását elsajátítani;
  2. az Egyetem által biztosított IKT eszközt célszerűen felhasználni;
  3. az Egyetem által ingyenesen biztosított MS Teams, illetve Moodle (Víztudományi Kar esetén: VDT) szolgáltatást használni (VPN kapcsolat nem kötelező).

A hallgató a távolléti vizsgához köteles

  1. az infokommunikációs tudást elsajátítani;
  2. az Egyetem által ingyenesen biztosított digitális kommunikációs alkalmazást használni;
  3. IKT eszközt biztosítani saját használatra, amennyiben az Egyetem által biztosított eszköz nem hozzáférhető;
  4. amennyiben nem az Egyetem által ingyenesen biztosított kommunikációs hálózatot használja, megfelelő és terhelhető internetes sávszélességet biztosítani.

Ha a hallgató a vizsganap előtt legkésőbb 3 munkanappal írásban jelzi a vizsgaszervező tanszéknek, hogy:

  1. saját használatú IKT eszközzel nem rendelkezik, számára a Kar/KTI a vizsga idejére az oktatási épületben történő tantermi használatra IKT eszközt biztosít;
  2. megfelelő és terhelhető internetes sávszélességet nem tud biztosítani, a Kar/KTI a vizsga idejére a hallgató számára az oktatási épületben történő tantermi körülményeket (több hallgató esetén távolságtartási feltételekkel) és internetes sávszélességet biztosít.

A hallgató az online szóbeli vizsga esetén a tanteremben a vizsgakommunikációhoz a számítógépre csatolt fejhallgatót használhat.

Ha technikai probléma miatt a vizsgáztató és/vagy a regisztrált hallgató(k) számára egyaránt lehetetlenné válik a vizsga szabályos lebonyolítása: a vizsga nem minősül érdemjegyszerzési kísérletnek, és eredménytelen vizsgának sem. A technikai probléma tényét a vizsgalapon rögzíteni kell és a service desk felé a vizsgáztatónak jelezni kell. A tanszéknek adminisztrálnia kell, hogy ne számítson bele a vizsgaalkalmakba.

A technikai probléma tényéről és részleteiről a hallgató nyilatkozatot küld a tanszék (vizsgáztató) elérhetőségeire és a servicedesk@uni-nke.hu címre, internetelérési hiba esetén a kapcsolat ismételt rendelkezésre állásakor.

Ha a technikai probléma az internetkapcsolat megszakadásából eredt, a vizsga időkeretében legalább egyszer meg kell kísérelni a kapcsolat helyreállítását.

A technikai problémával érintett vizsga szabályosan nem lebonyolítható részét a legkorábban alkalmas másik napon újabb vizsgakísérletre kell felajánlani.

A vizsga során vizsgalapot papír alapon nem kell előállítani, jelenléti ívet nem kell vezetni, és a kurzusfelvételi lap alkalmazására nem kerül sor. Az elektronikus úton tárolt vizsgalapokat a vizsgát követő 15 napon belül ki kell nyomtatni, és a vizsgáztatónak hitelesítenie kell.

1.2. Az online szóbeli vizsga speciális szabályai

A vizsgaidőpont meghirdetése és a jelentkezés a Neptun-rendszerben történik. A vizsga online jellegét fel kell tüntetni.

A vizsga a MS Teams videokonferencia rendszerben történik. A belépési link létrehozása az online oktatási foglalkozások gyakorlatának megfelelően (Moodle rendszerben) történik. A vizsgáztató automatikus beléptetése előadói jogosultsággal történik.

Egy vizsgaalkalommal legfeljebb 10 fő vizsgázó javasolt. Egy nap több vizsgaalkalom is hirdethető.

A vizsga lebonyolításának és a vizsgaeredmény közlésének menetét a vizsgáztató legkésőbb a vizsga megkezdéséig írásban vagy szóban ismerteti a hallgatókkal.

A vizsgázó hallgatók beléptetése manuálisan, vagy automatikusan, a szervező (vizsgáztató) döntése szerint: javasolt a manuális beléptetése 2-4 vizsgázónak, a többiek a virtuális előszobában várakoznak.

A vizsgázó hallgató kamerájának és mikrofonjának a vizsga alatt bekapcsolt állapotban, a hallgató arcát és hangját közvetítve kell működnie. A kamerának a valós hátteret (nem fiktív háttérképet) kell mutatnia. 

A vizsgázó sorra kerülésekor, vizsgájának megkezdése előtt szükséges a vizsgázó személyazonosságának igazolása: a kamerába mutatott személyazonosításra alkalmas igazolvány bemutatása.

A vizsgázó hallgatón kívül legalább 1 fő hallgatót a videokonferenciába be kell engedni (illetve az utolsó vizsgázónál bent kell tartani), a már beengedett, de még nem vizsgázó hallgatók esetében kamera-mikrofon kikapcsolva, illetve közöttük a kommunikáció (pl. chat használata) nem megengedett.

Az online vizsga során fül- vagy fejhallgatót a hallgató nem használhat. Az online vizsgáról történő kép-, illetve hangrögzítés semmilyen formában nem megengedett.

A vizsgáztató az általa megadott tételből (témakörből) kérdéseket tesz fel, amelyekre a hallgató rövid gondolkodási idő után, a hagyományos vizsgák esetében biztosított külön felkészülési idő nélkül válaszol. A vizsgáztató a szóbeli vizsga teljes folyamatában méltányosan és türelemmel kezeli a felmerülő problémákat és hallgatói nehézségeket. 

A vizsgázó önálló teljesítményének és segédeszköz használatának megfelelő ellenőrzése: amennyiben a vizsgáztató arra utaló körülményt észlel, hogy a vizsgázó hallgató meg nem engedett segítséget vagy segédeszközt vesz igénybe, a hallgatót figyelmezteti, illetve súlyos vagy ismételt szabályszegés esetén a vizsgát elégtelennek nyilvánítja. A vizsgáztató a szabályszegésről részletes írásbeli jegyzőkönyvet készít.

A fogyatékossággal élő – ezt az Egyetem felé a jogszabályban és az Egyetem szabályzataiban meghatározott módon korábban igazolt – hallgatók esetében, ha a szóbeli kommunikációban vagy a vizsga technikai kivitelezésben – számítógép használat vagy online felületek kezelése tekintetében – akadályozottak, egy fő, mint személyi segítő, jegyzetelő, feliratozó, jelnyelvi vagy orális tolmács jelenléte megengedett. Ebben az esetben a kamerát úgy kell beállítani, hogy a hallgató és segítője is látszódjon.

A vizsgaeredményt a vizsgáztató a hallgató vizsgájának befejezésekor azonnal közli, kivéve, ha a hallgató a más személy előtti közlést adatvédelmi okokból nem kéri. A vizsgaeredményről a Neptun-rendszeren keresztül legkésőbb a vizsgát követő napon értesül. A vizsgalap kitöltése az eredmények adminisztrációjakor történik.

1.3. Az otthoni munkával készített írásbeli vizsga

Az otthoni munkával készített írásbeli vizsga során a vizsgafeladatot a hallgató kizárólag a Moodle rendszerben (a Víztudományi Kar esetén a VDT rendszerben) kapja meg és végzi el. A vizsga a Neptunban megadott nap megadott órasávjában történik, és a megadott időpontig (legfeljebb 60 perc alatt) kell elvégezni.

A vizsga lebonyolításának és a vizsgaeredmény közlésének menetét a vizsgáztató legkésőbb a vizsga megkezdéséig írásban ismerteti a hallgatókkal (Moodle vagy Neptun-rendszeren keresztül).

A hallgató köteles a feladat önálló végrehajtására, meg nem engedett segítséget vagy segédeszközt nem vehet igénybe.

A vizsgafeladatot az írásbeli vizsga adott tantárgyi követelményeinek és gyakorlatának megfelelően kell összeállítani. A vizsgáztató törekedjen arra, hogy a vizsgafeladat és a feladat elvégzésére megadott időkeret (legfeljebb 60 perc) alkalmas legyen arra, hogy a hallgató önálló munkáját és személyes teljesítményét oly módon lehessen értékelni, hogy az kizárja más vagy mások közreműködését a vizsgafeladat megoldásában.

Amennyiben a hallgató önhibáján kívül nem tudta fogadni a feladatot vagy elküldeni az elkészített feladatot határidőn belül, úgy biztosítani kell, hogy a hallgató a legkorábban alkalmas másik napon újabb vizsgakísérletet tegyen.

Amennyiben a hallgató az otthoni munkával készített írásbeli vizsgát a megadott feltételeknek megfelelően nem teljesíti, elégtelen érdemjegyet kap.

A fogyatékossággal élő – ezt az Egyetem felé a jogszabályban és az Egyetem szabályzataiban meghatározott módon korábban igazolt – hallgatók esetében, ha a vizsga technikai kivitelezésben akadályozottak, egy fő, mint személyi segítő jelenléte megengedett.

A vizsga során vizsgalapot papír alapon nem kell előállítani, jelenléti ívet nem kell vezetni, és a kurzusfelvételi lap alkalmazására nem kerül sor. Az elektronikus úton tárolt vizsgalapokat a vizsgát követő 15 napon belül ki kell nyomtatni, és a vizsgáztatónak hitelesítenie kell.

A hallgató az érdemjegyről a Neptun-rendszeren keresztül legkésőbb a vizsgát követő harmadik munkanapon értesül. Amennyiben a hallgató az eredményhirdetés napján a vizsgamunka értékeléséről információkérést küld a vizsgáztatónak, őt az értékelt vizsgamunkáról a vizsgáztató két napon belül tájékoztatja.

2. Távolléti záróvizsga

A záróvizsgára a TVSZ és az adott tanterv rendelkezéseit azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a vizsga az online szóbeli vizsga szabályai (1.1.-1.2.) szerint kerül lebonyolításra.

A záróvizsga videokonferencia technikai vezetésére a dékán/tanszékvezető IKT felkészültséggel rendelkező záróvizsga bizottsági (ZVB) titkárt jelöl ki. A ZVB titkárának technikai feladatai:

  • a ZVB online szóbeli vizsga technikai és felhasználói információit, valamint a záróvizsga menetét írásban közvetíti a ZVB tagjai és a hallgatók felé,
  • létrehozza a belépési linket és azt írásban közvetíti a ZVB tagjai és a hallgatók felé,
  • a ZVB tagjaival próbaüzemet tart,
  • a záróvizsga videokonferencia technikai szervezője és előadói jogosultja, kezeli a beléptetőrendszert és a technikai funkciókat,
  • támogatja a ZVB munkáját.

A záróvizsgabizottsági tagok adminisztrációs és aláírási feladatainak kezeléséről a dékán rendelkezik.

3. A szakdolgozat/diplomamunka védése

A 2. pontban foglalt rendelkezések szerint. Amennyiben a hallgató számára prezentáció (ppt) bemutatása megengedett, a bizottság titkára a prezentáció idejére előadói jogosultságot ad a hallgatónak.

4. Doktori iskolák távolléti vizsgarendje

Az 1) -2) pont rendelkezéseit megfelelően kell alkalmazni.

5. Technikai segítség

Az online oktatás során kialakított kari és központi szintű technikai segítségnyújtási vonalak működnek munkaidőben.

Budapest, 2020. december 2.

NKE Járványügyi Operatív Törzs

ElőzőElőzőRektori intézkedés
a digitális vizsgáztatás bevezetéséről
KövetkezőA 2020_2021. tanév II. félévének megkezdésével kapcsolatos rektori intézkedésKövetkező

Kapcsolat

Központi szám: +36 (1) 432-9000
1441 Budapest, Pf.: 60.
Cím: 1083 Budapest, Ludovika tér 2.
nke@uni-nke.hu

Impresszum

Felhasználási feltételek
Adatvédelem
Bejelentések kezelésére vonatkozó tájékoztatás

Főszerkesztő:
NKE Informatikai Igazgatóság 
ini@uni-nke.hu

Akadálymentesítési nyilatkozat

Közösségi média

Instagram Facebook Tiktok X-twitter Youtube Linkedin